Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede.udesc.br/tede/tede/2355
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Holler, Marcos Tadeu
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5455895659432446por
dc.creatorBatista, Carla Domingues
dc.date.accessioned2017-07-11T17:26:17Z-
dc.date.available2013-04-02
dc.date.available2017-07-11T17:26:17Z-
dc.date.issued2010-05-04
dc.identifier.urihttp://tede.udesc.br/handle/handle/2355-
dc.description.abstractThis dissertation, using interdisciplinary elements, talks about the relationship between text and music in the songs of the composer Frederico Richter, a native of Rio Grande do Sul, Who is still active and whose expressive work can be divided into five phases into which the composer has used several compositional techniques of the twentieth century. The song genre is present in three of these five phases and for this work two compositions were analyzed due to be considered most representative of each phase. The analytical process took place on both musical and textual perspective, bearing in mind that these are the formative elements of the songs. This work also presents biographical aspects and the trajectory of the composer, also a brief history of the song genre where it is possible to view how it changed through history, emphasizing the Brazilian songs. It also aims to contribute to the literature on the subjecteng
dc.description.resumoEsta dissertação, utilizando-se de elementos interdisciplinares, discorre sobre a relação entre texto e música nas canções do compositor Frederico Richter, natural do Rio Grande do Sul, ainda atuante e cuja expressiva obra pode ser dividida em cinco fases nas quais o compositor utilizou-se de diversas técnicas composicionais do século XX. O gênero canção está presente em três destas cinco fases e para este trabalho foram analisadas duas obras consideradas representativas dentro de cada fase. O processo analítico deu-se tanto sobre a perspectiva musical quanto textual, tendo em vista que estes são os elementos formadores da unidade que seria a canção. Este trabalho apresenta ainda aspectos biográficos e acerca da trajetória do compositor e um breve histórico do gênero musical canção onde é foi possível visualizar sua modificação através da história, enfatizando a canção brasileira e contribuindo assim para a bibliografia sobre o assuntopor
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-11T17:26:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CARLA.pdf: 10276 bytes, checksum: 93734ab8b9630d946c4c9872657fecd3 (MD5) Previous issue date: 2010-05-04en
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade do Estado de Santa Catarinapor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentMúsicapor
dc.publisher.programMestrado em Músicapor
dc.publisher.initialsUDESCpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectCançãopor
dc.subjectPoesiapor
dc.subjectAnálise musical no século XXpor
dc.subjectTécnicas composicionais do século XXpor
dc.subjectRichter, Fredericopor
dc.subjectMúsica Século XXpor
dc.subjectComposição (Musica)por
dc.subjectPoesiapor
dc.subjectSongeng
dc.subjectPoetryeng
dc.subjectMusical analysis on the 20th centuryeng
dc.subjectCompositional techniques of the 20th centuryeng
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICApor
dc.titleA relação entre texto e música nas canções de Frederico Richterpor
dc.typeDissertaçãopor
Appears in Collections:Mestrado em Música

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CARLA.pdf10,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.