Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede.udesc.br/tede/tede/2337
metadata.dc.type: Dissertação
Title: Em busca de uma performance eloquente : as fantasias para violino solo de telemann sob a ótica de uma interpretação historicamente orientada aplicada ao violino moderno
Other Titles: In search of an eloquent performance: the Fantasias for solo violin Telemann from the perspective of a historically oriented interpretation applied to the modern violin
metadata.dc.creator: Bresolin, Fernando da Costa
metadata.dc.contributor.advisor1: Fiamminghi, Luiz Henrique
metadata.dc.description.resumo: Este trabalho consiste em uma discussão sobre questões interpretativas e performáticas sobre a música para violino do século XVIII. Como material musical de referência são estudadas as 12 Fantasias para Violino Solo de Georg Philipp Telemann TWV 40: 14-25. Propõe-se neste trabalho uma abordagem teórico-prática deste repertório através da ótica descrita em dois tratados de violino do século XVIII: The Art of Playing on the Violin (1751) de Francesco Geminiani (1687-1762) e Versuch einer gründlichen Violinschule (1756) de Leopold Mozart (1719-1787), sem contudo fazer o uso de um instrumento de época para a sua execução, mas pensando na transposição para o violino moderno. Para o entendimento deste procedimento referencia-se o Movimento da Performance Historicamente Orientada, de modo a fazer a ponte entre alguns de seus principais escritores e a abordagem proposta neste trabalho.
Abstract: This work consists in a discussion of interpretive and performing questions about music for violin of the eighteenth century. As a musical reference material are studied 12 Fantasias to Georg Philipp Telemann Solo Violin TWV 40: 14-25. It is proposed in this work a theoretical and practical approach to this repertoire under the light of in two eighteenth century violin treatises: The Art of Playing on the Violin (1751) by Francesco Geminiani (1687-1762) and Versuch einer gründlichen Violinschule (1756) Leopold Mozart (1719-1787). However without the use of an antique instrument for the practical part, but thinking about its transposition into the modern violin. To understand this procedure, concepts and practice from Historically Oriented Performance are used as reference, in order to bridge the gap between some of its leading writers and the approach proposed in this work.
Keywords: Violino
Performance (Arte)
Música para violino
Violin
Telemman
Performance
HIP
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: BR
Publisher: Universidade do Estado de Santa Catarina
metadata.dc.publisher.initials: UDESC
metadata.dc.publisher.department: Música
metadata.dc.publisher.program: Mestrado em Música
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: http://tede.udesc.br/handle/handle/2337
Issue Date: 30-Mar-2015
Appears in Collections:Mestrado em Música

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
123186.pdf18,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.