Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede.udesc.br/tede/tede/2336
metadata.dc.type: Dissertação
Title: A formação e as práticas de ensino de professores de canto popular : perspectivas de professores da cidade de Florianópolis - SC
Other Titles: The training and teaching practices of popular singing teachers: perspectives of the teachers from Florianópolis SC
metadata.dc.creator: Kimura, Verônica
metadata.dc.contributor.advisor1: Figueiredo, Sérgio Luiz Ferreira de
metadata.dc.description.resumo: Esta dissertação teve como objetivo geral compreender o processo de formação e as práticas de ensino de professoras de canto popular que atuam na cidade de Florianópolis, Santa Catarina. Os objetivos específicos foram delimitar e contextualizar o canto popular e seu ensino, compreender o processo de formação de professores de canto popular e identificar práticas de ensino de professores de canto popular. Situando-se no âmbito da pesquisa qualitativa sob o modelo de estudo de casos múltiplos, esta pesquisa adotou como procedimentos de coleta de dados entrevistas semiestruturadas e observações. Os resultados apontaram que, no contexto pesquisado, o processo de formação foi construído a partir da articulação de saberes adquiridos por meio de aprendizagem informal, formação acadêmica e prática artística. As práticas de ensino mostraram-se coerentes com o processo de formação relatado pelas interlocutoras e evidenciaram particularidades pertinentes ao ensino de canto popular.
Abstract: This research aims to understand the process of training and the teaching practices of popular singing teachers who have been working in Florianópolis, Santa Catarina. The specific purposes of this study are to define and contextualize the popular singing and teaching, understanding the process of training of the popular singing teachers and identifying their teaching practices. As a qualitative research, the investigation draws on a theoretical and methodological framework based on a model of multiple cases. The analytical procedures used in this study comprised data collection semi-structured interviews and observations. The results point to, in the researched context, the trainning process was built from the articulation of knowledges acquired through informal learning, academic qualification and artistic practice. The teaching practices show coherense with the trainning related by the interlocutors and show relevant particularities to popular singing teaching.
Keywords: Prática de ensino
Canto
Professores - Formação
Music Education
Popular Singing
Training of Teachers
Teaching Practices
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: BR
Publisher: Universidade do Estado de Santa Catarina
metadata.dc.publisher.initials: UDESC
metadata.dc.publisher.department: Música
metadata.dc.publisher.program: Mestrado em Música
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: http://tede.udesc.br/handle/handle/2336
Issue Date: 23-Apr-2015
Appears in Collections:Mestrado em Música

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
123184.pdf744 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.