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dc.contributor.advisor1Mostaço, Edélcio
dc.creatorDebortoli, Kamila Rodrigues
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4419155D3por
dc.date.accessioned2017-07-10T16:51:39Z-
dc.date.available2013-10-04
dc.date.available2017-07-10T16:51:39Z-
dc.date.issued2013-03-11
dc.identifier.urihttp://tede.udesc.br/handle/handle/1176-
dc.description.abstractThis dissertation investigates the relationships promoted by Nelson Rodrigues between the text and the scene, which reveals on his playwriting evidences of performativity. Therefore, the theoretical basis used here includes studies of performance, pragmatic and discourse analysis, offering tools to enable this performativity to be seen under different approaches. The second moment of this dissertation is reserved for the verification of these theoretical principles and the dramaturgy of Rodrigues, through the analysis of Anjo Negro, Valsa nº6 and A Falecida. The traces of performativity are observed in each one of these plays through their emphasized formal characteristics: while the theory of the speech acts tries to evidence the performativity present in the dialogues of A Falecida; the study of the poetic function of language permits to ascertain traces of performativity involved in the writing of Valsa nº 6. Also, the performance studies enable the understanding of performative content revealed in the dramaturgical architecture of Nelson Rodrigues as a scenic writer, especially in Anjo Negro.eng
dc.description.resumoEsta dissertação busca investigar as relações que Nelson Rodrigues promove entre o texto e a cena, o que faz com que sua dramaturgia revele traços de performatividade. Para tanto, a base teórica aqui utilizada contempla estudos da performance, da pragmática e da análise do discurso, que oferecem instrumentos para que essa performatividade possa ser surpreendida sob diferentes enfoques. O segundo momento desta dissertação é reservado à verificação desses princípios teóricos e a dramaturgia rodriguiana, através da análise de Anjo Negro, Valsa nº 6 e A Falecida. Os traços de performatividade são verificados em cada uma destas peças através de suas características formais colocadas em destaque: enquanto a teoria dos atos da fala busca evidenciar a performatividade presente nos diálogos de A Falecida; o estudo da função poética da linguagem permite averiguar os vestígios de performatividade implicados na escrita de Valsa nº 6. Já os estudos performáticos possibilitam a compreensão do teor performativo revelado na arquitetura dramatúrgica de Nelson Rodrigues enquanto escritor cênico, principalmente em Anjo Negro.por
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-10T16:51:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 113646.pdf: 705780 bytes, checksum: 0f0204acc9dccd7f09ae5f2a7988b65d (MD5) Previous issue date: 2013-03-11en
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade do Estado de Santa Catarinapor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentTeatropor
dc.publisher.programMestrado em Teatropor
dc.publisher.initialsUDESCpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectRodrigues, Nelson, 1912-1980por
dc.subjectTeatropor
dc.subjectDramaturgospor
dc.subjectNelson Rodrigueseng
dc.subjectPerformativityeng
dc.subjectScenic writereng
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROpor
dc.titleTraços de performatividade no teatro de Nelson Rodriguespor
dc.title.alternativeTraces of performativity at Nelson Rodrigues s playseng
dc.typeDissertaçãopor
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